Foto: Thomas Kienzle
Se pare că atunci când îți manifești public dezamăgirea față de România de după alegeri și postezi mesajul de mai sus pe pagina ta de Facebook, chiar ești luat în serios. Așa că vă mulțumesc tuturor celor care mi-ați trimis mesaje cu urări de bine în noua mea viață aleasă, iar pentru voi, cei care credeați c-aș fi plecat fără să-mi iau rămas bun, stați liniștiți, am fugit doar într-un concediu mult dorit.Gata. M-am săturat. Mi-am făcut bagajele și-am plecat.Guten morgen, Stuttgart!
Păi ce, ori, credeați că o să rămâm pe acolo?Între noi fie vorba, la cât de ordonați sunt nemții-n orice, haosul de-l creez eu în jurul meu nu se-ncadrează sub nici o formă în peisaj. Și, mai întâi, să văd eu lumea-ntreagă și de-abia apoi voi decide unde mă voi stabili.
Așa că m-am întors în țară și din frigider am nimerit fix în
cuptor. Și-am venit și cu forțe proaspete și cu dor de ducă, că de, așa-i după
concediu, parcă tocmai atunci când s-a terminat ai mai avea nevoie de câteva
zilele libere, așa, ca de refacere (poate ar merge și-o lege-n sensul ăsta, ce
ziceți?).
Dar hai să vă povestesc cum a fost, ce-am văzut și ce-am ratat.
Normal că a fost foarte tare! Nu știu cum e la voi, dar la mine tot ce se-ntâmplă-n concediu e la superlativ, așa că, cu subiectivismul entuziasmului de concediu, o să vă zic că mi-a plăcut și vă recomand, cu sufletul deschis, să mergeți să-l vedeți.Ajungeam pentru prima oară-n Stuttgart și cum a fost genul acela de excursie care a venit ea la mine iar eu nu a trebuit să alerg după bilete, cazare și altele extrem de necesare și cum nici nu am avut timp la dispoziție să mă documentez înainte, tot ceea ce știam eu despre oraș, atunci când am calcat în el, se reducea la Mercedes și Porsche.
Noroc cu prietenul Google și Wi-fi-ul la
liber că la un click distanță ai aranjate frumos într-o listă toate obiectivele
turistice, cu hartă, program, costul biletului și chiar cu ce mijloace de
transport ajungi. Și oricum, dacă nu ești internaut și tehnologizat, de la
hotel primești ca semn de bun venit o hartă turistică și cu ce poți vizita și
cu mijloacele de transport în comun (sau cel puțin eu am primit); iar orașul e
plin și el de indicatoare și hărți. Restul depinde de tine ... doar să te țină
picioarele și portofelul.
Și pentru că eram pentru prima dată, pe bune, c-aș fi luat o
piatră-n gură la ieșirea din aeroport, dar nu m-am împiedicat de vreuna; cu
chiștoacele de țigări, ce-i drept, aș fi avut mult mai mult noroc. Dar, altfel,
foarte curat: fără pet-uri în iarbă, fără rahați de câine pe trotuare, fără
coji de semințe la fiecare bancă-n parc și fără alte lucruri a căror loc este
în coșul de gunoi și nu zburând aiurea la prima adiere de vânt. Nu, nu-s
perfecți, doar ceva mai civilizați cu forța amenzii (și, da, și la ei sunt
oameni care se plâng de abuzuri); dar atunci când nu ești obligat să te uiți în
ce calci, cu alți ochi privești
orașul.
Orașul îmbină frumos noul cu vechiul, chiar dacă uneori vechiul nu
este de cu prea multe secolele-n urmă, centrul istoric fiind bombardat și
distrus în mare măsură în cel de-al doilea război mondial și reconstruit
ulterior, viticultura cu industria și natura cu urbanul. Un oraș extrem de
verde, pe care l-am descoperit treptat fie la pas, rătăcind pe străduțele-nguste
sau pe marile bulevarde ori în zgomotul roților de tren atunci când fugeam
dintr-o parte în alta, dintr-un obiectiv, într-altul.
Eram cazați relativ aproape de aeroport și destul de departe de
centru (târgul expozițional de la Messe fiind motivul principal în alegerea
făcută) într-o zonă plină de vegetație, în continuă dezvoltare, înțesată de
hoteluri, pensiuni, restaurante și cam tot ce-aveai nevoie, poziționată
strategic la maximum 10 minute de orice mijloc de transport în comun.
Probabil, atunci când au auzit cei de la hotel că suntem români,
s-au gândit că nu prea am văzut noi autostrăzi și că nici nu o să avem ocazia
de noi kilometrii construiți în viitorul apropriat, așa că ne-au dat camere cu
vedere la autobahn. Dar nu pot să spun decât că „termopanele” (geamurile
termoizolante) la ei izolează al naibii de bine fonic.
După câteva minute de căscat ochii pe fereastră am realizat că
atunci când e vorba de mașini, nemții-s patrioți … numai Mercedes, BMW, Audi,
Porsche, Volkswagen, Ford … Bine, dacă nici
ei atunci cine?
Deși carburantul e cam la același preț ca și la noi, plimbarea cu
mașina nu este nici pe departe cea mai bună opțiune, dacă ai bani puțini sau nu
vrei să-i toci aiurea. Singura parcare relativ „gratis” este cea de la hotel (și
aia e, defapt, o facilitate ce intră-n prețul cazării), altfel în
Stuttgart nu găsești parcare fără plată și te costă cam 1.5€/oră. Nici mașini
oprite aiurea pentru vreo 5 minute, așa cât să-ți iei o șhaorma cum se face pe
la noi, nu prea am văzut pe acolo. Și când am văzut un caz s-a lăsat și cu
amendă, oprise unul pe-un trotuar aproape de-o stație de autobuz și de unde nu
era nici țipenie de polițist prin jur, apar doi și-i lipesc amenda-n geam.
Dacă ești totuși extrem de comod și te gândești să iei un taxi,
după prima cursă te asigur că te vei reprofila, când vei vedea că doar pornirea-i
3€ și-un pic și mai apoi ~1.40€/km.
Și uite așa am ajuns la transportul în comun … și după primul
contact cu harta am realizat că noi în București suntem la ani lumină de a avea
așa ceva. Au o infrastructură de transport în comun de îți e mai mare dragul să
te plimbi, e foarte bine pusă la punct, totul e predictibil și eficient
(chiar rapid aș putea spune având în vedere distanțele mari parcurse pe unele
trasee), orarul se respectă destul de strict (mici întârzieri mai au și ei),
schimbi ușor un mijloc de transport cu altul, schimburile sunt și ele
coordonate când vine vorba de timp, au aer condiționat și nu este înghesuiala
aia sufocantă care pe mine mă exasperează la noi. Dar stați liniștiți că au și
ei nespălații lor. Rețeaua majoră e formată dintr-un S-bahn (o combinație
metrou/tren) rapid, care leagă zonele marginale de centru, toate întâlnindu-se
sub Gara Centrală și-un U-bahn (un fel de metrou ușor) care e pe
distanțe mai scurte și te ajută să te deplasezi ușor în interiorul zonelor, iar
la acestea se alătură o serie de autobuze, ceva asemănător funicularului, chiar
și-o telecabină am văzut.
Și chiar dacă la ei trenurile-s roșii costă și-ale de te-ndoaie
(aviz unora care propuneau transport în comun gratis) – o călătorie e 4€, iar o cartelă pe toată ziua, pentru o
persoană, pe toate zonele, este 15€ și asta fiind cam cea mai avantajoasă
variantă pe care o găseai la tonomatele de bilete din stații. A și dacă am
uitat să vă spun, acolo nu există ghișee … Și ce-am mai butonat noi la aparat
până ce ne-am destupat … Și cum orașul e împărțit în zone și noi n-am aflat
care sunt acelea am luat mereu cartelă pentru toate, care apropo e
valabilă pe orice mijloc de tansport. Dacă sunteți un grup mai mare aveți și
varianta de cartelă colectivă de 20€ pentru 5 persoane. Și cum e la modă pentru
unii să meargă cu patrupedul din dotare e bine să știți că și el plătește
bilet. Idem și bicicleta. În schimb, copiii până la o anumită vârstă, cred 6
ani, sunt scutiți. Sunt ferm convinsă că există și abonamente, dar nu le-am
găsit noi.
Deși e plin de bicicliști în oraș, inclusiv când plouă, cu
bicicleta n-am mers și chiar dacă am văzut câteva locuri de unde aș fi putut
închiria, nu m-am interesat nici în ce condiții și nici cât ar fi costat.
Iar pentru turiști, evident, există și un city-bus de tip Hop ON Hop OFF, pe care eu l-am luat din centru, din Schlossplatz, m-a costat 15€ și
m-am plimbat, cu povești despre oraș în căști, vreo 2 ore, trecând în revistă obiective
importante ale orașului. Dacă e pentru prima dată când te lovești de un astfel
de bus și nici nu te-nțelegi cu șoferul pentru că nu știi germană, iar el nici
o altă limbă străină, așa cum am pățit-o eu, să știi că poți coborî când vrei,
poți vizita și te poți urca în următorul, pentru că biletul e valabil 24 de ore;
dar eu am aflat asta mult mai târziu de la un britanic care-i căuta stația. Și
tot de la el am aflat că puteai lua bilete pentru 48 sau 72 de ore.
Dacă ești
ca mine și-ți place să pierzi timpul când la o terasă, când pe-o bancă-n parc
admirând piesajul sau să te pierzi la pas pe străzi fără vreun obiectiv precis
sau prin cotloanele vreunui palat imaginându-te prințesa din poveste, s-ar
putea să-ți trebuiască o viață să vizitezi tot orașul. Altfel cu puțină
organizare în 3zile îl dai gata. Dacă ești pasionată de shopping și vrei să vezi și orașul mai
ia în calcul încă o zi. Nu de alta, dar au o ditamai pietonala (cea mai lungă
din țară) cu toate magazinele posibile și imposibile – un mall-strase aș putea spune.
Cât
despre peisaj, că tot îl pomeneam mai sus, numai de bine. Chiar dacă-n România
avem zone cu peisaje mult mai frumoase din punct de vedere al spectacolului
naturii și chiar dacă n-or avea ei munți, colinele cu suișurile și coborâșurile
lor, cu casele-n coastă și cu-o arhitectură ce-mi amintește, pe undeva, de ceva
din Peleș și Pelișor, aduc cumva senzația de acasă, a ceva din orașul meu de
suflet de la poalele Bucegiului.
Acum nu
știu să spun dacă peisajul e punctul lor forte sau faptul că știu să pună-n
valoare ce au, știu să păstreze, să reconstruiască ce-au pierdut și merită
arătat și nu-n ultimul rând știu să nu distrugă; centrul orașului fiind
exemplul cel mai elocvent în acest sens. Se construiește mult în Stuttgart, iar
în centru parcă mai mult ca în restul orașului și cu toate acestea pietonul nu
e deranjat aproape deloc, clădiri noi apar fără a distruge țesutul din jur, iar
clădirile vechi, unele reconstruite după război, altele doar restaurate sunt
întreținute permanent, astfel încât să nu-și piardă identitea. Cu toate că cele
mai multe atracții ale orașului sunt concentrate aici, nu vă așteptați să
vedeți un centru istoric în adevăratul sens al cuvântului, după bombardamentele
din cel de-al doilea război fiind reconstruite doar clădirile importante,
centrul Stuttgartului este destul de modern.
În mod
normal centrul îl vizitezi cam o într-o zi, dacă nu te pierzi prin magazine. Dar
eu am trecut pe acolo zilnic, la diferite ore, descoperind mereu câte ceva nou
și-am vizitat următoarele:
- Gara Centrală – Stuttgart Hauptbahnhof, am urcat inclusiv în turn, chiar dacă am așteptat un pic la coadă pentru asta, dar sunt român și-am experiență, iar imaginea cu centrul văzut de sus merită așteptarea;
- Neues Schloss (palatul nou) cu parcul său superb de-l înconjoară, care acum adăpostește Ministerul Finanțelor și al Economiei;
- Altes Schloss (castelul vechi) și curtea lui interioară;
- Schillerplatz cu statuia lui Friedrich Schiller;
- Stiftskirche - o catedrală gotică cu o instalație destul de interesantă din metal și sticlă agățată de tavan (fluturi de sticlă, le-am zis eu) și cu un concert de orgă extraordinar;
- Konigsbau – o cladire veche ce acum este transformată-n magazin (dar nu știu să spun ce-a fost odată, ceva sală de bal spunea cineva, dar n-am verificat informația);
- Domkirche St. Eberhard – o biserică catolică;
- Kunstmuseum (muzeul de artă) sau cubul de sticlă și Staatsgalerie (Galeria de artă) și mai găsiți multe muzee, depinde ce vreți;
- St. Maria Kirche, Leonhards-kirche, Johannes-kirche – da, și ei au o grămadă de biserici, dar la ultima merită să mergeți doar și pentru peisaj;
- Markthalle – o piață alimenatară foarte interesantă, la care am ajuns total întâmplător, rătăcindu-mă la propriu pe niște străduțe și ajungând într-o înfundătură m-am luat și eu după câțiva oameni sperând s-ajung într-o zonă cunoscută și-am nimerit aici … și nu mi-a părut rău deloc;
- Staatstheater Stuttgart – opera, pe care am admirat-o doar din exterior, biletele la spectacole fiind vândute cu foarte mult timp înainte;
- Planetarium, la care nu am intrat, era zona-n costrucții și părea complicat de ajuns, dar ce-i drept nici nu sunt pasionată de astronomie (l-am adus în discuție în caz că vă interesează să știți că e și el pe undeva prin centru).
Îmi
propusesem o zi pentru muzeele Porsche și Mercedes, dar cele aproape 5 ore
petrecute la Muzeul Mercedes nu au mai lăsat loc de nimic, sau doar de o
plimbare la pas în jurul stadionului Mercedes Benz Arena. Am vrut noi să-l
vedem și de pe gazon sau din tribune, dar n-am avut noroc de-un tur în ziua
respectivă.
Orice ai
face în Stuttgart, indiferent că ești pasionat sau nu de mașini, nu rata Muzeul
Mercedes. Crede-mă, nu o să-ți pară rău! Într-o construcție, a cărui vortex
interior, creat de cele două rampe ascendente ce conectează spațiile în jurul
unui atrium central, transpune libertatea de mișcare a automobilului în beton
și sticlă, printr-o capsula a timpului (liftul) te-ntorci cu 130 de ani în
urmă, undeva prin 1886, atunci când Gottlieb Daimler inventa autovehiculul cu
trei roți și revii la pas parcurcând istoria până-n zile noastre. Sunt 9
nivele, o suprafață de 16.500 mp, 160 de vehicule și peste 1500 de exponate, un
restaurant, o cafenea, un magazin din care inevitabil n-am plecat cu mâna goală
și pentru cei cu stomacul tare și dorințe de senzații tari și-un simulator de
curse cu mașini.
Am terminat concediul la înălțime, sus pe cel mai înalt turn din Stuttgart - Fernsehturm – turnul televiziunii – primul din lume construit din beton cu o înălțime maximă de 217m și cu o platformă de vizitare undeva la 152m.
Evident
că aș mai fi avut multe de văzut și normal că n-am uitat că n-am mai apucat
s-ajung și la Muzeul Porsche și cu nostalgia de final și cu bucuria-ntoarcerii
acasă, uitându-mă-n zare, la Pădurea Neagră, mi-am zis că, doar și numai pentru
ea, și tot ar trebuie să mai revin. Să văd și eu de unde izvorăște Dunărea.
Altfel
dacă ești băutor de vin, ar fi păcat să ratezi degustarea de vinuri de la
Wienfactum și zona viticolă din Bad Connstatt; iar dacă ești cu copiii și nu ai
nimic, ideologic vorbind, împotriva unei grădini zoologice – Gradina zoologică și
botanică Wilhelma este deschisă zilnic și te așteaptă-n vizită. Bad
Connstatt-ul este cunoscut și pentru celebrele sale băi termale cu proprietați
terapeutice – cu apă termală provenită de la 19 izvoare disctince. Despre
acestea din urmă vă las pe voi să descoperiți, eu doar le-am văzut în trecere
din city-bus și am auzit povești despre ele în căști.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Mesaj pentru heitări … se accepta doar înjuraturile stilate, voalate sau măcar cenzurate …