Medicii şi caligrafia


Gata, a început reforma în sănătate şi una din cele mai mari probleme cu care se confruntă sistemul medical din România este pe cale să fie soluţionată după ce deputaţii au avizat proiectul ce completează legea drepturilor pacienţilor prin care obligă doctorii să scrie frumos, citet şi pe înţelesul tuturor.
Da, o iniţiativă foarte bună, în ţara în care mori cu zile prin spitale, din lipsă de pastile, atunci când ţi se face trimitere la morgă, macar “decedat” ăla să fie scris pe înţelesul tuturor.
Adevărul e că doctorii scriu al naibii de urât ... când îmi pică în mână ceva scris de un medic, am impresia că am în faţa o relicvă de prin Egiptul antic cu un mesaj ce încă nu a fost elucidat ...
Nu pot să uit când, la un moment dat prin liceu, în perioada aceea în care habar nu aveam ce-o să mă fac când voi fi mare, o prietenă de familie, medic de profesie, mai în glumă, mai în serios, când a auzit că mă bate un gând să îi calc pe urme, mi-a zis <<tu ai un scris prea frumos … nu ai ce căuta la medicină!>>. Nu îmi venea să cred că “scrisul de doctor” a evoluat de la sperietoarea din dulap a învăţătoarei de la orele de caligrafie … la materie la examenul de admitere la medicină … Nu m-am făcut medic ... şi totuşi nu mai am nici un scris de mână atât de frumos ...
Am prieteni medici, oameni faini, ieşim la bere, râdem, glumim ... m-am obişnuit până şi cu discuţiile din timpul mesei despre clisme, infecţii urâte, mai ştiu eu ce tumori, cadavre etc ... dar cu scrisul lor de mână nici o şansă... Culmea e că nici ei nu îşi înţeleg propriul scris ... ştiu pe cineva, medic, care îşi lasa bileţele pe frigider cu lucruri pe care să nu uite să le facă ... între spital, gărzi, luat copiii de la şcoală, ieşit cu ei afară, examene, chemat de urgenţă la spital... şi nu reuşea să facă nici jumătate din sarcini pentru că, pur şi simplu, nu mai întelegea ce-a scris.
Acum ceva ani, m-am întâlnit pe stradă cu o prietenă, medic şi ea, şi nu ştiu cum s-a-nimerit că mă durea măseaua atât de tare de nici nu puteam să vorbesc ... nu ştiam nici un dentist ... şi ea, super de treabă, să mă ajute, scoate o foaie, un pix şi scrie un cabinet, un doctor şi-o adresă. Le-am luat, nu m-am uitat, mă cam grăbeam că aveam altele de rezolvat şi când m-am hotărât să mă duc la dentist ... am luat foicica şi ... i-am dat un telefon şi-am rugat-o să îmi spună prin viu grai. Da’ eu, perseverentă, am încercat să asociez ceea ce îmi spunea cu ceea ce a scris ... zici că făceam puzzle, nu alta ... şi nimic ... nici o asemănare.
Nu că le iau apărarea sau ceva, oamenii ăştia în facultate fac scurtă la mâini scriind ... am văzut o dată la o tipă, studentă la medicină, un curs, care avea pe puţin 20 de pagini, toate scrise în două ore ... păi eu nici pe calculator nu pot să scriu atâtea cuvinte pe minut. Eram o dată prin Bagdasar, când pe holuri, o grămadă de studenţi scriau, fiecare pe unde apuca, pe genunchi, în braţe, pe spatele colegului, pe câte-un perete sau chiar în aer. Păi şi cum să mai aibă oamenii ăştia, saracii, scris frumos ... sau măcar citeţ?
Ce mi se pare interesant, e faptul că există cineva care-i înţelege ... farmacistul ... nu ştiu dacă în facultatea de farmacie este vreun curs de criptologie ... da’ atunci când te duci cu “relicva” (reţeta) la ei, de cele mai multe ori aceasta prinde formă şi costă de te-ndoaie.
Măi, fraţilor, dar, o dată, mi s-a-ntâmplat ca nici farmacistul să nu poată descifra ... ne uitam amândoi în reţeta minune ca viţeii la poarta nouă, nu alta ... m-a-ntrebat de ce sufăr, ce mă doare alea alea şi nimic ... Când au început să mă-njure oamenii că ţin coada pe loc... m-am întors spăşită la doctor şi am desluşit misterul.
Eee ... dar de acum s-a isprăvit ... după introducerea reţetelor electronice, deputaţii dau o nouă lovitură “scrisului de doctor” şi vor ca aceştia să-nveţe caligrafie. Acum când finlandezii scot caligrafia din şcoală, că cică nu ar mai fi în pas cu vremurile actuale, românii o fac materie de facultate ... să vedeţi voi de nu, de anul acesta, în ultimul an de la medicină nu o să existe şi un curs de caligrafie.
Când spuneam, mai sus, una din cele mai importante probleme din sistemul medical, nu glumeam ... uite, un raport al National Academies of Science’s Institute of Medicine ne spune că în America mor anual peste 7000 de oameni din cauza scrisului urât al doctorilor (link: http://www8.nationalacademies.org/onpinews/newsitem.aspx?RecordID=11623). Poate în America sunt spitale suficiente complet utilate cu echipamente performante, cu medici suficienţi şi bine plătiţi şi oameni care nu se duc la doctor doar în vizită că oricum ştiu ei mai bine ... repet poate ... şi da, în astfel de condiţii aceasta ar fi o mare problemă ...
La noi, în România, un astfel de raport nu există şi nici nu ar mai avea loc de alea cu lipsa de ... paturi în spitale, medicamente, vaccinuri ... medici ... etc. Nu ştiu dacă ai noştri deputaţi au citit acest articol, când i-au trăsnit completările alea ... sau ... poate ... unul dintre ei s-a dus să-şi facă vreun control, din greşeală, într-un spital românesc ... În cazul, în care era un control oftalmologic şi pe perete era o foaie cu nişte litere mai mari sau mai mici scrise de mână de un doctor şi nu un aparat, cum ar fi fost normal ... domnule deputat poate ar fi trebuit să observaţi lipsa aparatului şi nu scrisul urât al doctorului! Zic şi eu ...
Acum ceva timp, un amic de-al meu a călcat într-un cui ... şi m-a sunat de la spital să mă roage să ii aduc şi lui nişte siringi şi ceva antibiotic... atunci aveau antitetanos, acum nu mai au nici d-ăla ... eu l-am întrebat la ce-i trebuie ... farmacista nu, mi-a dat pur şi simplu şi fără reţetă. 
Cu toate acestea, hai să vedem şi partea bună ... nu mai trebuie să faci prea multă mişcare, căci s-a terminat cu drumurile inutile dus întors de la farmacie la medic ... pentru lămuriri suplimentare cu privire la ce scrie despre ce trebuie să îti cumperi dacă eşti internat în spital ... Şi, atunci când primeşti o trimitere sau nişte interpretări de analize, e musai să înţelegi despre ce e vorba ... păi la cât de avansată e medicina de facebook ... poate găseşti vreun leac minune ceva şi nu mai ai nevoi de chimicale ... De acum, clar nu va mai exista nici o confuzie ... nu o să mai vedem oameni care să înţeleagă din vreo trimitere, în loc de mai ştiu eu ce ramură a medicinii, vraciul “baba buruieni minune” ... (nu contest că plantele pot ajuta, că efectul Placebo există, dar când ai piciorul rupt pune-l în ghips nu bea ceai de muşeţel ...).
Şi, în încheiere, domnilor deputaţi şi voi, cei ce credeţi că scrieţi frumos ... hai să facem un exerciţiu ... scrieţi de vreo 100 de ori, ca şi cum aţi completa fişa unui pacient ... boală: Pneumonoultramicroscopicsilicovolcaniconioza, trimitere la: Electroglotospectrografíe, rezultat: Dehidroepiandrosteron-sulfat crescut, tratament: Paraacetilaminofenol ... să vă văd acum ...

Ps: acei termeni există, singura legătură între ei este că sunt din domeniul medicinii ...


Cele mai citite articole

Despre mine

Fotografia mea
Pe principiu' şi părerea mea e importantă chiar de e neavizată ... acest blog este un pamflet aşa că trataţi-l ca atare ... Îmi voi da cu părerea despre orice şi oricine … despre mine, noi şi ei … dar în special despre politicieni … mai în gluma, mai în serios … voi comenta: faze, ştiri şi zvonuri de pe frecvenţa preferată “radioşanţ” … şi după cum era de aşteptat nici nu voi verifica veridicitatea informaţiei …(pentru tine, grammar nazi ... da, ştiu, corect se spune dă-ţi cu părerea)
Un produs Blogger.