În drum spre școala – Nara (Japonia)
15 septembrie – ziua cu cele mai multe emoții în
contradictoriu ... Mereu aceeași; 12 ani; 12 deja-vu-uri ...
În ultimii ani văd că școala începe mereu luni, undeva-n
septembrie, dar pentru mine nu există altă primă zi de școala în afară de 15 septembrie. Și acum când am terminat școala de ceva ani, ziua de 15 a rămas adânc întipărită-n subconștient că-n dimineața cu pricina mă trezesc cu așa un dor de școală, dor pe care nu l-am avut în nici o primă zi din nici un an școlar. Nu știu să spun cum de s-a ales data respectivă, dar indiferent de zi, putea fi luni, joi ori duminică, pe 15 septembrie suna mereu primul clopoțel.
Adunam într-o
singură zi atât de multe sentimente confuze că și acum mi-e extrem de greu să
le exprim în cuvinte. Era ziua aia pe care o iubeam la fel de tare pe cât de mult o uram. Exceptând entuziasmul dat de o doza mică de curiozitate
venită odată cu clasa întâi, știrbit rapid de necesitatea unei trezirii mult
prea de dimineață pentru gustul meu și de renunțarea la multul și plăcutul timp
liber de joacă în favoarea temelor, prima zi de școală se traducea într-un amalgam de
frustare, nostalgie și bucurie sinceră. Ceva din mine plângea cu lacrimi de crocodil
după vacanța, în care parcă mereu rămâneau multe lucruri de făcut, iar altceva
aștepta cu nerăbdare reîntâlnirea cu colegii și profesorii, pauzele și
năzdrăvăniile din curtea școlii, excursiile și taberele, și de ce nu, lucrurile
noi ce urmau a fi predate, care se lipeau sau nu de mine. Bine, asta cu chestiile noi era
doar o curiozitate de-nceput de an; după vreo două, trei săptămâni începeam să
număr cu nerăbdare zilele până la următoarea vacanță (de vară).
De când mă știu eu ai mei aveau o dambla cu
responsabilitatea. Ei încercau să mă trateze ca un adult și eu le răspundeam
mai mereu doar cu copilării. Și cum nu le aveau deloc cu înfloritul, adică cu
bla, bla-ul acela fain care să te facă să-ți placă ceva înainte de a te apuca
la propriu de el, se loveau inevitabil de un mare NU. Și când ziceam NU, păi NU
era. Tocmai de asta, mama începuse să vorbească de fenomenul școală cam cu un
an înainte să se producă evenimentul. Dar, între noi fie vorba nu i-a ajutat
prea mult. În prima zi din clasa întâi a îndurat vreo câteva ore de „DAR DE
CE?”.
Atunci se recicla mult. Sau poate doar familia mea
recicla mult. Fierul se aduna, sticlele se adunau, hârtia se aduna, mâncarea ce
rămânea nemâncată se aduna și ea pentru animalele din ogradă. Obiceiul intrase
în reflex. Borcanele se foloseau la dulcețuri, zacuscă și murături, bere nu
primeai fără sticlă la schimb, păturile vechi le dădeai la schimb pe pături
noi, iar hârtia o preschimbau ai mei la Bușteni în hârtie igienică și de
împachetat. De prin iarnă așa, în anul acela premergător începerii școlii,
bunicul a început reciclarea de hârtie pentru caietele mele de școală. Avea
niște saci într-o magazie în care aruncam tot ce era ziar, hârtie și carton. Într-o
seară m-a luat de mână, m-a dus în magazie, mi-a dat un sac mare de plastic și
mi-a zis că în el strângem hârtie pentru caietele mele de școală. Încă nu înțelegeam
eu foarte bine la ce era bună școala, dar am umplut la ras vreo doi saci, nu numai unul. La un moment dat intrasem în panică că nu umplu sacul și-ncepusem să adun și de prin „vecini” (adică din poienița din spatele casei, unde aruncau diverși tot ce nu le trebuia acasă), nu doar de la noi din bătătură. Iar cu câteva săptămâni înainte
de începerea școlii am mers cu bunicul și-am transformat sacii în caiete și
vreo două cărți de colorat. De cărțile de colorat m-am bucurat cel mai tare.
De restul s-a ocupat mama. De pe la începutul verii
începuse pregătirea: azi un penar, mâine un stilou, peste o săptămână coperți,
peste alte trei uniforma – coșmarul școlii mele. Asta poate și pentru că era
mai ușor de suportat cheltuiala, dar cumva în felul acesta încerca să mă
obișnuiască și pe mine cu ideea unui „elev responsabil”. Bunica retrăia prin
mine, tinerețea ei și copilăria măică-mii. Devenea din ce în ce mai nostalgică
și zilnic îmi povestea despre cum era mama la școală. În toate poveștile ei,
mama era perfectă. Într-un străfund de sertar, încă mai ținea carnetele ei de
note, pe care mi le dădea mereu de exemplu. Habar nu avea mama cât de mult
aveam să-i urăsc perfecțiunea. Și cum nu am fost vreun geniu înnăscut și găseam
mereu alte chestii mai interesante decât școala, n-a fost nevoie decât de
primul 8 la o dictare ca să-i spulber toate visele bunicii de a se lăuda peste
tot cu performanțele nepoatei ... Despre mama știa deja tot orașul și cele
câteva sate din apropiere, acum eram eu la rând, dar nu cred că i-am dat prea multe ocazii de laudă. Asta n-am înțeles niciodată -
dorința ei de zece pe linie. Îi era atât de rușine cu notele mele mai mici de
zece că de multe ori încerca să i le ascundă și maică-mii. Dar mie nu-mi păsa, atât timp cât nu mă bătea nimeni la cap, era chiar perfect.
Cu intuiția am stat bine de mică, mi-am dat seama, chiar
înainte să-nceapă școala că micile bucurii ale copilăriei se vor limita considerabil,
așa că cu toate încercările părinților și bunicilor de a-mi inocula chestii cât
mai plăcute despre clasa întâi, dimineața aceea răcoroasă de 15 septembrie a
început cu o eu morocănoasă și dornică de mai mult somn și cu multe De ce-uri pe metru pătrat.
- Dar totuși de ce merg
eu la școală? O întrebam eu pe mama, de sub plapumă.
- Înveți să scrii
și să citești!
- Dar știu deja
asta! Am învățat să citesc, pentru că nu ai mai vrut să-mi-l citești pe Bamse.
Era mult spus că știam să citesc. Existau pe atunci niște
reviste de benzi desenate cu un ursuleț pe nume Bamse, pe care mama mi le
cumpăra regulat, iar toată familia mi le citea de câte ori aveam eu chef.
Evident revista apărea o dată pe lună și eu voiam să mi se citească zilnic, iar
mama și bunica se cam plictisiseră să citească același lucru de nu știu câte
ori. Așa că dacă nu voiam altceva decât Bamse nu-mi rămânea decât să mă
descurc singură. Mă uitam la poze, îmi aduceam aminte ceva fragmente din
poveste și uite așa-mi imaginam eu că știu să citesc ... Bunica mă învățase o
mare parte de alfabet, dar încă nu eram în stare să-l și utilizez să citesc cuvinte
lungi. Îmi scriam numele foarte frumos și eram foarte mândră de asta. Dar eram
ferm convinsă că știu să citesc și că școala ar putea să mai fie amânată.
- Hai, măi mama, scoală-te!
Spală-te odată pe ochi! Că-ntârziem din prima zi! O să-nveți să desenezi, să
socotești și multe altele! Dar, hai odată!
- Să socotesc?
Aici îmi captase puțin atenția ... Era un cuvânt nou și trebuia detaliat.
- Să aduni, să
scazi ... Să știi câți bani trebuie să iei rest când te duci la magazin să
cumperi bomboane.
- Dar știu deja! Tataie îmi zice mereu cât trebuie să aduc înapoi. Știu să și număr banii, pe
care-i primesc să nu mă păcălească tanti de la magazin.
- Da, dar acum o să știi să faci singură diferența, nu trebuie să-ți mai spună tataie cât să
aduci înapoi.
- Bine, bine, dar
nu se poate mai târziu, să mai dorm un pic? (De mică nu mi-a plăcut
trezitul dimineața.)
Văzând tata că nu prea era chip de scos la capăt cu mine,
a tranșat-o rapid:
- Bine, dacă nu
vrei să mergi la școală, mergi la muncă! Tataie are animale și poți începe prin
a face curat după ele.
Și când am auzit eu de făcut curat la animale, am sărit
din pat direct în baie la spălat pe ochi și pregătit pentru școală. Dar elanul
s-a curmat brusc când o văd pe mama că scoate uniforma din dulap. Măi fraților,
nu mi-a plăcut uniforma aia neam! Eu îi spusesem mamei din magazin să nu o cumpere,
că eu nu port așa ceva ... Dar ce-am avut cu cine să mă înțeleg? Și pentru că
mă cunoștea bine, mama a ascuns-o bine de tot să n-o găsesc și să-i fac felul. Și
tot pentru că mă cunoștea bine, a omis o parte din definiția uniformei – partea
aia cu toți veți fi îmbrăcați la fel.
Hai că aș fi putut trece ușor peste faptul că nu era
stilul meu ... Stil, care apropo a devenit trendmark în ultimii ani ... Mereu
am fost fan blugi. Dar nu orice blugi, fix ăia extrem de purtați, pe care
după ce se toceau puteam să-i rup franjuri, franjuri, fără să trebuiască să dau
prea multe explicații. Nu știu de ce mama nu i-a apreciat niciodată, nici acum
când sunt pline magazinele de ei ... Trendsetter de mică!
Dar revenind la uniformă ... Mă, nene, mă, era urâtă cu
spume ... Străbunică-mea avea ceva asemănător, doar că se numea cămașă de
noapte, era o chestie, rochiță cică, dintr-un material scorțos în picățele –bine, carouri alb, albastre
- cu un șorț în față. Cu șorț! Da, chiar șortul era problema ei cea mai mare
pentru mine. La mine în familie șorțul era ceva ce purtai doar în casă, în
bucătărie mai precis. Nici mama, nici bunica, nici străbunicile mele nu ieșeau
cu șorțu-n lume. Nimeni nu lua șorțul să-i acopere hainele bune. Iar eu trebuia
să merg cu șorțul la școală. Ceva era extrem de rușinos acolo și nimeni nu-mi
pricepea problema. Dar, da, mama m-a-mbrăcat cu forța, indiferent de toate
încercările mele de nesupunere. Măcar scăpasem de pampon. Măcar atât. Funda
aia imensă îmi dubla capul și-mi limita mobilitatea. Îmi era și frică să mă uit
în jos ca să nu-mi vină pe ochi. Când mă uitam în oglindă nu era nici o
diferență între mine și Joiana, doar că la ea se numea capăstru nu pampon. Am
scăpat până la urmă doar cu o bentiță, extrem de inutilă pentru cineva cu părul
scurt, dar na ... măcar aia arăta decent.
Nimic nu era confortabil la uniforma aia. Mai târziu
mi-am dat seama că nu era ea atât de scoarțoasă, pe cât se chinuia bunică-mea
să o facă să fie. Nu știu ce idiot a inventat apretul, dar după ziua aia aveam
răni profunde pe ceafă și pe gât de la nenorocitul ăla de guler țeapăn, apretat
cu făină și-aracet.
Cu toate dezavantajele uniformei am revenit rapid la fața
veselă și curioasă, îmi aduceam aminte de poveștile tatălui meu de prin școală,
de șotiile bunicului și nu-mi stătea gândul decât la ce prieteni noi aveam
să-mi fac, colegi de joacă îmi ziceam eu în gând. Cu toate astea eram puțin
speriată de anvergura evenimentului. Nu cunoșteam pe nimeni. Sau cel puțin așa
credeam eu. Într-un oraș mic toată lumea se cunoște cu toată lumea, în mare
parte, așa că m-am nimerit în curtea școlii cu mulți copii de la noi de pe
stradă, chiar dacă nu erau la mine-n clasă.
Dar toate visele și imaginile proiectate de mine despre școală s-au
năruit chiar de la intrarea pe poartă. Un teren mare de fotbal, plin de copii,
părinți, profesori ... Toți copiii îmbrăcați la fel! Toți la fel! Eu la fel cu
restul? Cea mai mare dezamăgire a vieții mele de până atunci ... Peste câteva
ore aveam să descopăr și-altele ... dar momentan nu-mi reveneam din șoc. Știam de mică
că-s diferită. Bunică-mea și străbunică-mea îmi spuseseră atât de des asta, încât deși nu era neapărat ceva pozitiv, mă bucura nespus de tare să le aud mereu cum se-ntreabă: De ce nu poți fi și tu ca
ceilalți copii? Și dacă cumva treceau prea multe zile în care nu auzeam
asta, făceam tot posibilul să o rostească din suflet. Și acum ... Eram la fel
ca restul! ... Mult prea trist.
Întâlnirea cu clasa nu a fost complet străină, școala era
la câteva minute de casă iar în drum spre centrul orașului treceam mereu pe lângă și aruncam
câte-un ochi în sălile pline de elevi, știam poveștile copiilor mai mari de pe stradă și
văzusem toate pozele cu mama din băncile școlii. Știam că iarna e frig și
trebuie să aducem lemne să facem focu-n sobă, iar noi s-avem mănuși ca să putem scrie. Știam că
avem WC-ul în altă clădire, ca să nu zic în fundul curții. Știam cât de mare-i
curtea școlii și că avem destul loc să alergăm în pauze. Știam de liliacul ce
vine din când în când și-atârnă între cele două rânduri de geamuri de pe hol. Dar
nimeni nu-mi spuse că trebuie să stau într-un loc o oră și să tac. A doua
dezamăgire a vieții mele de elev. Dar asta aveam să o aflu următoarea zi,
pentru că-n prima zi am vorbit foarte mult, toți cu toți, ne-am cunoscut între
noi, ne-am cunoscut învățătoarea, colegul sau colega de bancă și manualele
acelea vechi și jerpelite, de care trebuia s-avem grijă să le aducem înapoi într-o
stare bună, chiar mai bună decât le primisem dacă se putea. Undeva rămăsese o urmă de
curiozitate pentru ce se va întâmpla în restul anului, iar cei 30 și ceva de
copii de eram în clasă îmi dădeau sentimentul că, indiferent de impedimentele
disciplinare, prin care nu trecusem până atunci, e rost de distracție și la
școală. Și așa a fost ... Și chiar dacă n-am știut să rezolv niciodată problema
aia cu două trenuri, cele mai frumoase povești le am din anii de școală,
indiferent că-s vesele sau mai puțin vesele, că-s despre iubire sau dezamăgire ...
poveștile acelea n-aveam cum să le trăiesc în afara anilor de școală.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Mesaj pentru heitări … se accepta doar înjuraturile stilate, voalate sau măcar cenzurate …