De ce nu mă mai surprinde violența

Stau, de ceva vreme, în fața calculatorului și mă tot gândesc dacă e bine sau nu să scriu acest text ... îmi propusesem să nu scriu despre violență, religii, războaie, terorism ... dar uite, că, vorba unui coleg de-al meu de muncă, „mă mâncă” ...
Vineri seară, m-am întâlnit întâmplător, într-un magazin, cu un amic ... și din vorbă-n vorbă ... eu cu gândul la mâncare ... el cu ochii după fete ... mă-ntreabă:
Ai văzut, mă, fetele alea, săracele, de și-au luat bătaie? Ce zici, mă? Cum de s-a ajuns aici?
M-așteptam ... nu mă mai surprinde de mult violența. (răspund eu, pe picior de plecare, încercând să evit subiectul, imediat ce realizez că răspunsul meu l-a cam șocat)
Dar cum, mă, te așteptai ?... erau .... fete!
... eu, liniște ... aș fi avut atâtea lucruri de spus ... și totuși n-am făcut nimic altceva, decât să mă scuz că mă grăbesc și să plec mai departe ...

Evident că am auzit și eu știrea cu cele două tinere de religie musulmană agresate pe stradă-n București de cinci dobi ... aaa .... specimene umane ... care au ieșit la vânătoare de teroriști ... că na, atât i-a dus pe ei tărtăcuța.
Am auzit știrea, sau mai bine zis comentarii asupra incidentului, de-a lungul întregii zile ... dimineața, în drum spre serviciu, la shaormeria din colț, în autobuz, la piața de lângă birou ... mai târziu, chiar la birou ... apoi pe facebook, la tv și nu în ultimul rând ca subiect de discuție la colț de raft cu amicul de mai sus. Auzisem atât de multe variante și păreri în ziua aia ... că nici măcar nu am avut curiozitatea să văd dacă e păcăleală de-ntâi aprilie sau nu (s-a dovedit că nu) ... ba că ură, discriminare ... inaccesibil, revoltător ... cum de-a fost posibil? ... poliția nu ia atitudine ... ba drepturile omului ... ba că meritau și bine le-au făcut ... că religia ... că moscheea ... că teroriștii ... că aia de le-au agresat meritau o mamă de bătaie să le vină mintea la cap ... orice ... așa că atunci când amicul ăsta a deschis subiectul, recunosc că eram cam sictirită ... iar remarca cu erau fete ... m-a surprins și nu pentru că a venit de la un tip destul de misogin de felul lui ci pentru că o gândisem și eu întreaga zi ...
Clar, că acest incident intră în categoria de AȘA NU ... clar că nu e normal să rezolvăm problemele sau să socializăm cu pumnul ... și după cum bine a punctat tatăl fetelor ... „este un caz mai ... de puști” ... „este o lipsă de educație, lipsă de cultură” ... dar ce facem că asta cu lipsa de educație nu rămâne doar la nivel de puști? ...
Adevărul e că, da, nu mă mai surprinde de mult violența ... aud și văd atât de multă violență-n jurul meu, încât am impresia că dacă voi lua un pumn pe stradă s-ar putea să mă gândesc ori că-l merit ori să-l dau înapoi ... dar na, cum de când s-a inventat fuga sunt cea mai tare la bătaie, e posibil doar să mă șterg de praf, plângând și adunându-mă de pe jos ... dar sigur voi face raiting în vreo emisiune de profil îndobitocirea populației cu sau fără voia mea ... Poate, pe de o parte, acesta a fost și motivul pentru care am stat să mă gândesc dacă să scriu sau nu acest text ... dacă nu voi crea mai multă ură decât avem deja ... sau dacă din atâta obișnuință nu-mi voi expune și eu propria-mi violență pe tapet.
Dar, pentru că răspunsul meu de mai sus cu „M-așteptam ... nu mă mai surprinde de mult violența” l-a făcut pe amicul meu să caște ochii mari la mine ... uite și câteva argumente, povești, exemple, care m-au făcut să ajung, așa rapid, la o astfel de concluzie.
1. La fiecare 30 de secunde, în România, o femeie este bătută de partener ... așa suna acum un an sau doi o statistică despre violența împotriva femeii ... sau ceva mai recent alta spunea că aproximativ 200 de femei/an sunt omorâte în bătaie ...
Doar ce, acum câteva luni, am asistat la un alt caz revoltător– cel al fetei de la salvamont, lovită și ea, de mă mir că s-a mai ridicat ... Știrile sunt pline de astfel de incidente, doar că cu finalizări dramatice, că altfel nu sunt senzaționale ... Și, cred, că vi s-a-ntâmplat și vouă să vedeți un bărbat care să bată o femeie ...
Deci, dragă prieten, eu știu, chiar și atunci când faci remarci misogine, că părinții tăi te-au educat frumos, spunându-ți că o femeie nu se atinge nici cu o floare ... dar la fel de bine știu că mult mai mulți au fost educați cu bocanci-n gură, la propriu ... în gura lor, a mamei lor, a bunicii lor și lista poate continua ... Și atunci argumentul tău cu erau fete ... pică pentru foarte multe femei de la noi din țară și nu numai ... pentru că ... acolo unde nu e educație nu este nici respect ... Dar noi iubim cuvântul discriminare ... că respect nu mai e la modă ...
Și uite unde am ajuns cu discriminarea ... pe 1 sau 8 martie, undeva pe la Universitate, nu știu ce organizație feministă, îmi explică cum e discriminată femeia ... cum că, cică, sunt prea multe statui cu bărbați și prea puține cu femei ... nu știu ce a mai urmat după propoziția asta ... m-am enervat și am plecat ... pentru că habar nu aveam că, eu ca femeie, îmi doream bustul expus în Piața Nouă ...
Că rar intervine cineva pentru victimă ... e și nu e de criticat ... nu cred că mulți sunt chiar atât de indiferenți, cât preferă să nu fie ei cei căpăciți ... iar despre asocierea cu cel mai puternic ... nu pot să zic mai mult decât instinctul de primată este ominiprezent. Știu și cazul unui coleg, care a vrut și el să facă o faptă bună ... și la 2 metri și 120 de kile’ ale sale era să fie linșat nu doar de bărbat ci și de femeia bătută, pentru care a intervenit ... replica femeii fiind epocală: „ce vrei domne’ ... e bărbatu’ meu ... ce te bagi mata în treburile lui” ... așa că ...
2. După Colectiv, la meeting-urile de la Universitate, într-una din seri ... doi tipi, care aveau o pancardă cu un citat din Biblie (cea Ortodoxă) au fost bruscați, huliți și școși din mulțime ... motivele ... tot de noaptea minții au fost ... și, chiar dacă incidentul nu a devenit viral, ce pretenție avem pentru respectarea tradițiilor/religiilor altora ... când noi nu le respectăm nici pe ale noastre? Și nu vorbesc aici de practicarea lor ... ci doar de respectarea lor ... dar dă mult mai bine pe sticlă banner–ul ăla cu „Legalizați iarba!” (nu că ar fi ceva rău ... ar aduce ceva bani la buget) sau stegarul dac cocoțat pe geam la facultate ...
3. Că cele două tinere erau de religie musulmană ... a contat și asta ... dar înclin să cred că dacă era vorba de doi bărbați ... specimenele nu ar mai fi avut atât de mult tupeu ... și, la fel de bine nu cred că le stă shaorma cu de toate-n gât așa cum le-a stat hijabul fetelor ...
Nu voi scrie despre religia musulmană ... nu de alta, dar nu știu prea multe nici despre cea ortodoxă, pe care mi-au lăsat-o ai mei moștenire ... dar pe același principiu cum creștinii ar fi toți niște spălați pe creier ... atunci musulmanii, de ce, nu ar fi și ei teroriști, ISIS sau mai știu eu cum ... Și uite cum ajugem iar, la faza aia cu lipsa de educația ... sau și mai rău la educarea poporului cu televizorul sau mai nou cu rețeaua de socializare.
De când cu refugiații, vedem tot felul de poziții care mai de care mai oficiale ... despre musulmanizarea României ... chiar fostul nostru președinte vorbea de închiderea granițelor și cum nu pot fi selectați cei buni de cei răi ... iar, fiind an electoral, aproape oricine candidează la București își face platformă din a nu construi mega-moscheea ... și vorba lui Mândruță, acum au și posibilitatea să se țină de cuvânt ... și cum catedrala e aproape sus ... și avem nevoie de postaci care să ne distragă atenția ... mulți au schimbat sloganul „Vrem spitale, nu catedrale” ... cu Spune nu mega-moscheii ...
4. Că există prejudecăți, știm cu toții ... aș fi ipocrită să spun că eu duc lipsă ... am și eu limitele mele când vine vorba de acceptarea unora și altora ... dar, de la limită la pumn e cale lungă ... Când e vorba de patriotism și daci ... nu știu cum se face că li se scoală la unii naționalismul peste noapte ... chiar dacă, nimic, nu-i împiedică două minute mai târziu, după ce-au călcat pe teritoriu străin, să se-ntrebe „come si dice ... în românește?”.
Acum, câteva săptămâni, a trebuit să plec să lucrez o perioadă la Satu-Mare ... mai fusesem eu prin Ardeal ... totul fain frumos ... dar, chiar acolo unde se agață harta-n cui n-ajunsesem ... Eu, entuziastă, împart bucuria mea cu alții ... dar după ce primesc vreo zece păreri: cum că ungurii, că nu te înțelegi cu ei, că-s răi, o să te-njure, ai grijă să nu spui ceva sau să nu-i jignești în vreun fel că ți-o iei ... parcă am plecat așa un pic cu inima strânsă. Surpriză ... ajunsă acolo ... am lucrat la fel de bine și cu ungurii și cu românii ... nu s-a purtat nimeni urât cu mine iar singurul cuvânt în ungurește de mi-a fost adresat a fost nem tudom. M-am nimerit, fix, înainte de Paștele catolic, și normal că fiind atât de ”bine sfătuită” când am plecat de acasă ... mai, mai, să-mi fie și frică să le zic oamenilor Paște fericit ... Dar ei acolo conviețuiesc fără mari probleme ... unii români știu ungurește ... și unii unguri știu românește ... se-nțeleg ... ies și ei la bere ca și noi ... nimic rău ... dar na ... așa ne place nouă ... și ca să aflu mai târziu ... că din 10 ăia de mă descurajaseră ... 8 nu fuseseră nici unde în Ardeal ... Am fost și prin Dobrogea, cei drept doar în vizită ... și-am mâncat la baclavale ... iar dacă nici multiculturalismul din zonă nu ne convinge de toleranță și bună conviețuire ... atunci ...

„Și dacă ar fi să ne trezim într-o dimineață și să aflăm că toți oamenii sunt de aceeași rasă, religie și culoare tot am găsi un motiv de prejudecată până la amiază”
- George Aiken


Cele mai citite articole

Despre mine

Fotografia mea
Pe principiu' şi părerea mea e importantă chiar de e neavizată ... acest blog este un pamflet aşa că trataţi-l ca atare ... Îmi voi da cu părerea despre orice şi oricine … despre mine, noi şi ei … dar în special despre politicieni … mai în gluma, mai în serios … voi comenta: faze, ştiri şi zvonuri de pe frecvenţa preferată “radioşanţ” … şi după cum era de aşteptat nici nu voi verifica veridicitatea informaţiei …(pentru tine, grammar nazi ... da, ştiu, corect se spune dă-ţi cu părerea)
Un produs Blogger.